12.12.2022 umrel vo veku 92 rokov Frank Robinson (Franklin Davis Robinson) – autor najrozšírenejších malých vrtuľníčkov na svete – R22, R44 a R66.



U nás lietame na R22 a R44. Pripomeňme si v stručnosti jeho život, ktorý celý zasvätil vrtuľníkom a zmenil celý vrtuľníkový svet. Frank sa narodil v roku 1930 v Carbonado v štáte Washington ako najmladší zo štyroch detí. Práve vrcholila v USA hospodárska kríza a rodina nemala dosť peňazí a malý Frank sa musel zapojiť do zárobkovej činnosti. Údajne lovil norky a predával ich kožuchy. Keď mal 9 rokov videl v akomsi časopise článok o Igorovi Sikorskom a o jeho pokusoch s vrtuľníkom VS-300. A to sa zdá nadchlo malého Franka tak, že o jeho budúcom osude bolo rozhodnuté. Jeho technický talent si všimol jeho učiteľ matematiky a presvedčil ho, aby sa prihlásil na Washingtonskú univerzitu. Franka tam aj prijali, ale nemal dosť peňazí na financovanie štúdií. Na štúdium si zarábal na obchodných lodiach plávajúcich na Aljašku a neskôr vstúpil do armády a slúžil aj v Kórei. Zo zarobených peňazí a z príspevku od armády si mohol dovoliť financovať štúdiá. V roku 1957 dokončil svoju absolvenskú prácu v odbore konštrukcie lietadiel. Svoju kariéru leteckého konštruktéra začal u Cessny, kde pracoval na vývoji vrtuľníka Cessna CH-1 Skyhook. Neskôr Cessna od tohto projektu ustúpila a Frank od nej odišiel. Postupne pracoval vo firme Kaman a Bell, kde obhájil doktorskú prácu z problematiky chvostových vrtuliek. V roku 1969 odišiel do firmy Hughes Helicopters, kde pracoval aj na modeli 500. Dokopy odpracoval v týchto firmách sedemnásť rokov a nadobudol potrebné skúsenosti v oblasti letových testov, stability, analýzy pevnosti, únavových testov... Stále viac sa zaoberal myšlienkou malého a lacného vrtuľníka, ktorý by sprístupnil vrtuľníkové lietanie širokým masám. Snažil sa túto myšlienku presadiť u svojho zamestnávateľa. Práve prebiehala vojna vo Vietname, ktorá bola „vrtuľníkovou vojnou“ a vývoj a výroba vrtuľníkov sa podriaďovala potrebám armády – preto jeho myšlienka nenašla nikde pochopenie. Stále viac sa zaoberal myšlienkou – vrtuľník do každej garáže, čo sa stal aj reklamným sloganom jeho začiatkov. Po dlhom váhaní a rozhodovaní sa rozhodol, že si založí vlastnú firmu. Nebolo to jednoduché, Frank mal tri deti, málo prostriedkov... V roku 1972 začal pracovať na projekte malého dvojmiestneho vrtuľníka – u seba v obývačke vlastného rodinného domu.



29. júna 1973 bola oficiálne založená firma Robinson Helicopter Company so sídlom v jeho rodinnom dome. Samotná výroba tiež začala v obývačke rodinného domu, keď obývačka nepostačovala, presunul výrobu do garáže. Údajne veľkosť chvostovej vrtuľky bola limitovaná domácou elektrickou rúrou, kde prebiehalo vytvrdzovanie pri presnej teplote. Výrobu chvostového nosníka už robil v garáži. Nakoniec kvôli sťažnostiam susedov si musel prenajať plechový hangár na letisku v Torrance.



Bola to akási jednoduchá búda bez vody a elektriny. Prototyp bol hotový v 1975 a začali testovacie lety pod dohľadom FAA. Prvé lety pilotoval sám Frank Robinson, ktorý neskôr prehlásil, že všetko prebehlo tak hladko, že to bolo až desivé. Vrtulník dostal typové označenie R22.





Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka bola 558kg a bol poháňaný motorom Lycoming O-235 o výkone 115HP. Už počas testovacích letov sa ukázalo, že výkon motora je pre dvojmiestny vrtuľník nedostatočný a bol nahradený motorom O-320-A2B s výkonom 150HP. Nastalo obdobie certifikácie. Tu už nastali prvé problémy. Pri jednej z autorotácií sa stroj zrútil do mora, pričom testovací pilot sa zachránil.



Táto nehoda si vyžiadala prekonštruovanie chvostového nosníka. Nakoniec 16. apríla 1979 získal R22 typovú kvalifikáciu FAA a v tom istom roku už boli dodané prvé kusy prvým majiteľom. Už hneď prvý rok existencie firmy dostal Robinson 587 objednávok. S týmto úspechom prišli hneď aj prvé vážne problémy. V tých časoch bolo vrtuľníkové lietanie výsadou armády, prípadne polície. Výcvik vrtuľníkových pilotov prebiehal len v armáde. Tento vrtuľník sa stal svojimi prevádzkovými nákladmi okamžite výcvikovým strojom. Jeho vlastnosti boli dosť odlišné od toho na čo boli vojenskí piloti – prví inštruktori zvyknutí. Zároveň školy vyprodukovali veľké množstvo pilotov, ktorí s náletom cca. 50 hodín začali pilotovať svoje stroje. Toto viedlo k veľkému počtu nehôd, mnohé so smrteľným koncom. Firma Robinson na to reagovala zavedením výcvikového programu pre inštruktorov schváleného FAA, z ktorého čerpáme dodnes. Tomuto programu sa pripisuje zníženie počtu nehôd o 80%. V podstate hneď sa zaviedla verzia Robinson 22HP so zvýšeným výkonom o 10HP použitím motora O-320-B2C. V 1983 bol zavedený model Alfa, ktorý mal malé zmeny na ráme umožňujúce uchytenie lyžín viac vzadu. Veľké zmeny nastali zavedením modelu R22 Beta. Bol zavedený elektronický governor udržujúci konštantné otáčky rotora. Zároveň ako príplatková výbava sa núkala druhá nádrž, čím sa zvýšil dolet cca. O 30%. V súčastnosti je v ponuke Robinson 22 Beta II. Dve nádrže sú už štandard, motor bol vymenený za O-360-J2A s výkonom 180HP. Celkovo bolo vrtuľníčkov R22 spolu vyrobených cca. 4900 ks. Logickým pokračovaním vývoja bol 4 miestny vrtuľník Robinson 44.



Prvý let absolvoval 31. marca 1990. Bol to v zásade zväčšený model R22 – zväčšená kabína, masívnejšia kostra a šesťvalcový motor Lycoming O-540. Do predaja bol uvedený v roku 1991 pod obchodným názvom R44 Astro. V roku 2000 bol uvedený na trh inovovaný typ R44 Raven I. Bol vybavený hydraulickým posilňovačom riadenia. V roku 2002 bol uvedený typ R44 Raven II, v ktorom bol osadený motor so vstrekovaním. Výkon motora umožňoval ako príplatkovú výbavu už aj montáž klimatizácie. Robinson 44 je najúspešnejší model firmy. Doteraz bolo vyrobených cca. 10000 ks. Posledným modelom firmy je päťmiestny Robinson 66 poháňaný turbínou Rolls Royce RR300. Tento model Frank Robinson považoval už len za akúsi povinnú jazdu – mať v potfóliu aj turbínový vrtulník, ale k celkovému prekvapeniu firmy sa z neho stal komerčne veľmi úspešný vrtuľník. Hovorí sa, že Frank Robinson bol človek, ktorý naučil ľudí lietať na vrtuľníkoch rovnako ako Cessna naučil ľudí lietať na lietadlách. Keď si predstavíme, že model R22 vznikal v sedemdesiatych rokoch a doteraz nemá konkurenciu z hľadiska nákladov, vynikne jeho technická genialita. Po uvedení R66 na trh sa Frank Robinson ako 80 ročný odobral do dôchodku a vedenie firmy prenechal svojmu synovi Kurtovi Robinsonovi. Na nasledovnom obrázku je pohľad, čo dosiahol človek začínajúci sám vo svojej vlastnej obývačke.



Ešte jeden človek z okolia Franka Robinsona stojí za zmienku – je to ten chlapík v strede



Je to Tim Tucker – Testovací pilot u Robinsona – má nalietaných viac ako 20000 hodín na vrtuľníkoch Robinson. Nemyslím, že existuje ešte niekto taký ????. Dnes je to už sivovlasý pán s bruškom a vedie poväčšinou kurzy bezpečnosti.

Zdroje, z ktorých som čerpal:
1. Wikipedia
2. Heli-archive.ch
3. Robinsonheli.com