Robinson 22

Vrtulníček Robinson 22 je iste prvým strojom väčšiny vrtuľníkových pilotov na svete. A väčšina z nich sa zhoduje v hodnotení, že to bol ich "najzábavnejší" vrtuľník na ktorom lietali

Snom Franka Robinsona bolo dostať na trh lacný na prevádzku a nenáročný na údržbu malý dvojmiestny vrtuľník, ktorý umožní vrtuľníkové lietanie "širokým masám". Dovtedy bolo lietanie na vrtuľníkoch jednoznačnou výsadou len armády a polície. Frank Robinson dokončil prvý prototyp v roku 1975 - to už sídlila jeho firma v malom prenajatom hangári na letisku v Torrance v Californií. Prvý prototyp vzlietol 28. augusta 1975 s použitým motorom Lycoming O-235 s výkonom 115HP. Už počas certifikačného procesu, pri ktorom bol pôvodný kus zničený, ktorý trval až do roku 1979, bol motor vyhlásený za nedostatočne výkonný a bol nahradený výkonnejším Lycoming O-320 s využiteľným výkonom 124 HP. S týmto motorom sa dostal aj prvý ROBINSON 22 v roku 1979 k svojmu zákazníkovi. Výkon motora sa javil ešte stále ako nedostatočný, preto od výrobného čísla 199 bol uvedený na trh model 22 HP s použitím rovnakého motora, ktorý mal ale zvýšený výkon na 160 HP. Od výrobného čísla 357 sa dostáva na trh model 22 ALPHA, s rovnakým motorom, ale s rôznymi zlepšeniami znižujúce záťaž pilota a zvyšujúce bezpečnosť letu. Od výrobného čísla 500 je v produkcií model 22 BETA I. Motor ostáva opäť pôvodný, ale je doplnený o elektronický governor - regulátor otáčok motora, čo výrazným spôsobom odbremeňuje pilota. Žiaden z doteraz spomínaných modelov už nie je v produkcií firmy Robinson. V súčastnosti je stále v ponuke posledný model Robinson 22 BETA II, kde najvýraznejšou zmenou je zmena motora na Lycoming O-360 s výkonom 180 HP. Doteraz bolo vyrobených všetkých modelov Robinson 22 cca. 5000 ks. A hoci sa jedná o konštrukciu starú cca. 40 rokov, stále sa mnohí vrtulnikári zhodujú v názore, že je to "najzábavnejší" vrtuľník, aky kedy pilotovali.

Keď sme si v 2015-tom kúpili náš prvý Robinson 22 v krásnej červenej farbe s v.č. 4334, bolo rozhodnuté. Urobím jeho "malého bráška". Dá sa zohnať surová škrupina v mierke 1:4, čo je nádherná veľkosť. Mechanika vychádza z osvedčených uzlov Benzin Trainera, vrátane motora Zenoah. Tu som mal aj strach, či bude výkon motora dostatočný. Stavba bola ukončená v 2018 a začal zálet. Musím povedať, že to bol model s najvačšími problémami - vyžadoval najviac konštrukčných úprav. Zmenila sa rotorová hlava, výfuk, nasávanie, ale v 2019 už lietal a hrdo som ho priložil k "velkému bráškovi"


Parametre modelu:

  • Mierka: 1:4
  • Dĺžka trupu: 1820 mm
  • Šírka trupu: 330 mm
  • Výška trupu (vrátane rotorovej hlavy): 800 mm
  • Hmotnosť bez paliva: 12 kg
  • Rotor: dvojlistý, ľavotočivý so stabilizačnými pádlami Bell - Hiller 2160 mm/960ot.min-1
  • Chvostová vrtuľka: dvojlistá
  • Pohonná jednotka: Benzínový dvojtakt Zenoah G230, 23 ccm, palivo BA95 + olej 1:40
  • Objem palivových nádrží: 500ml
  • Doba letu: 30 min
Hore